36/2003) Lída Baarová
Když se ještě dnes díváme na filmy, které natočila, zaujme nás svou krásou a noblesou. Krásné vlasy, oči i ruce, dokonalá gesta, překrásná postava i pleť. Uměla se pohybovat v každém odění a je určitě jenom málo mužů, kterým by se ve své nejznámější roli – jako Dívka v modrém – nevryla do paměti. Filmy, které hrála, končily až na malé výjimky vždy stejně – velkou svatbou, svatebními zvony a závěrečným polibkem. Následující dokonalé štěstí se u tak krásné dámy rozumělo jaksi samo sebou. V jejím životě to však bylo trochu jinak. Narodila se 7. září 1914 v 03.32 SEČ v Praze (datum získáno díky laskavosti Pavla Turnovského). Pocházela z úřednické rodiny, která měla blízko k umění (maminka chtěla být zpěvačkou). V roce 1924 se dostala na gymnasium a zároveň začala navštěvovat hodiny tance (Pluto sextil na Slunce, Neptun trigon na Lunu). Ve druhém ročníku gymnasia chtěla přestoupit na konzervatoř, kam se na první pokus nedostala. Brala soukromé lekce herectví a napodruhé byla přijata. Ve druhém ročníku konzervatoře si jí všimli filmaři, následovala nabídka role, její natočení a odchod z konzervatoře, kde nebyli veřejné činnosti svých studentů nakloněni. Bylo to po vánocích 1931, kdy jí Uran vytvářel sextil na Jupitera a Pluto na Merkura. Další role na sebe nenechaly dlouho čekat. (její filmografie je opravdu pozoruhodná, protože jenom v Čechách natočila od roku 1931 do roku 1941 24 filmů!).
V roce 1934, kdy už byla v českém filmu dobře známá, se zúčastnila konkurzu na film Barcarola, který vyhrála. Film se natáčel v Berlíně, kde se jejím partnerem (i milencem) stal tehdy nejobletovanější německý herec Gustav Frohlich. Mladá půvabná herečka byla zvána na různé společenské akce, tak se v roce 1936 na berlínské olympiádě seznámila s mužem, který jí osudově zasáhl do života. Šlo totiž o říšského ministra propagandy Josepha Goebbelse. Bylo to období, kdy Pluto vytvářel kvadraturu na její Venuši a kdy tranzitní Venuše netvořila s jejími radixovými planetami ani jeden aspekt. Ve srovnávacím horoskopu obou překvapí nezvykle vysoké množství aspektů (celkem 36) a jeho Pluto v kvadratuře na její Slunce. Jupiter Lídy na descendentu ministra propagandy hovoří o vzájemné přitažlivosti, která je téměř archetypální – mladá krásná žena a o 17 let starší mocný muž. Když se zamyslíme nad tím, že se to odehrávalo v době, kdy jsme jako stát udržovali s Německem normální diplomatické styky a kdy si i představitelé všech velmocí mysleli, že se s nacisty dá spolupracovat, nelze se divit, že známost začala kvést. Idyla však měl jeden podstatný háček. Pan ministr byl totiž tak trochu ženatý a jeho žena Magda se stala (řečeno dnešním slovníkem) ikonou pravé germánské ženy, která svému muži vytváří zázemí a rodí mu hojnost zdravého a čilého (samozřejmě geneticky kvalitního) potomstva. Když jí manžel v roce 1938 oznámil, že se hodlá rozvést, vyžádala si audienci u Hitlera (který jim byl svědkem na svatbě) a ten postavil svého neposlušného ministra před hotovou věc. Vzdá se Lídy, žena mu odpustí a nad celou aférou se milosrdně spustí závoj zapomnění. Uran šel Lídě kvadrátem na Jupiter a Pluto uzavíral kvadraturu na Venuši.
Lída byla vypovězena z Německa, vrátila se do Čech, tam se dožila konce války a v podstatě destrukce celé své rodiny (matka zemřela po jednom z výslechů, otci byla amputována noha a její sestra – herečka Zorka Janů – tlak nevydržela a spáchala sebevraždu). Lída později odešla z Čech, dokonce se dostala i k filmování, ale vše bylo už jenom dozníváním její vrcholné kariéry, kterou zničila velká láska. U ženy symbolizuje city a emoce Luna, kterou má ve 21. stupni Berana, jemuž se nelichotivě říká stupeň hlouposti. Je pravda, že Lída za svou hloupost zaplatila vrchovatě.